Opšta hirugija

PROŠIRENE VENE

Značaj problema

Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije oko 25- 30 %  (više od 100 miliona ljudi) populacije severne hemisfere ima tegobe zbog bolesti vena na nogama, a čak kod 15% populacije bolest vena značajno smanjuju radnu sposobnost, i uzrok je odsustvovanja sa posla.

Šta su to vene?

U velikom krvotoku, arterije su krvni sudovi koji krv iz srca sprovode do svih delova tela, a vene su krvni sudovi koji  tu krv vraćaju ka srcu (u obrnutom smeru u odnosu na arterije).

Jednosmerni tok krvi u venama omogućavaju venske valvule koje funkcionišu po principu jednosmernih ventila, i u normalnim uslovima sprečavaju zadržavanje i vraćanje venske krvi u noge. Gubitkom valvularne funkcije u venama, gubi se jednosmerni tok krvi, a hidrostatski pritisak linearno raste. Najčešći simptomi koji prate ovo oboljenje su nejasni tupi bol u nogama, obično u listovima potkolenica, noćni grčevi u mišićima listova potkolenica, lako zamaranje, otoci stopala i skočnih zglobova, osećaj težine u nogama, osećaj hladnih stopala, a  progresijom bolesti može postojati tamna prebojenost kože stopala i potkolenice, pa čak i otvaranje rana na nogama.

Što prvo poduzeti?

S obzirom na sve navedeno, kada postoji sumnja ili klinička slika venske bolesti nogu potrebno je uraditi ultrazvučni pregled vena i arterija na nogama. Reč je o potpuno bezopasnoj i bezbolnoj ultrazvučnoj metodi, koja jasno prikazuje vene nogu, ali i druge strukture, kao što su arterije, potkožno masno tkivo, mišići i kosti. Osim toga, korištenjem takozvanog Dopplerovog efekta, dijagnostikuje se i prisustvo tromba odnostno začepljenja vena ali i precizno merenje funkcije venskih valuvla.

SAVERMENE LEČENJE

Operacije vena TERMALNOM ABLACIJOM spadaju u najsavremenije metode operativnog lečenja proširenih vena. Pod pojmom termalne ablacije podrazumevamo korišćenje toplotne energije, bilo u obliku termalne ablacije (visoka temperatura) ili krioterapije (niska temperatura). Pored toplotne energije u lečenju proširenih površnih vena koriste se i metode primene mehaničke enrgije («stripping», mikro i miniflebektomije, varicektomije) i  primena hemijske energije (sklroterapija).

Operacije termalnom ablacije spadaju u grupu minimalno invazivnih hirurških procedura . Tretman površnih vena laserom dovodi do zatvaranja oštećenih, magistralnih površinskih vena iznutra pomoću laserske energije. Laser koristi snop guste svetlosti koja zagreva zid vene iznutra i time dovodi do zatvaranja bolesne vene. Pod strogom kontrolom ultrazvuka, kroz milimetarski rez, u proširenu venu se ubacuje tanka laserska sonda. Proširena vena se laserskim zrakom popuno zatvara, cirkulacija se rasterećuje, a tako zatvorena vena ostaje u nozi, organizam će je vremenom razgraditi, a izbegava se ostecenje okolnog tkiva i simptomi proširenih vena nestaju. Preostale, zdrave vene, svojim kapacitetom funkcionalno zadovoljavaju potrebe cirkulacije.

Intervencija termanlne ablacije površnih vena se izvode u lokalnoj anesteziji, kratko traju (oko pola sata), a nakon intervencije ne zaostaju rane od rezova, nema krvnih podliva, niti ožiljaka, a pacijent je ubrzo radno i socijalno sposoban i navodi naglo poboljšanje simptoma.

Prednosti intervencije termalne ablacije površnih vena u odnosu na klasičnu hiruršku operaciju:

1. Nije neophodno ležanje u bolnici
    2. Intervencija je po efikasnosti identična klasičnoj hirurgiji uz manji rizik od komplikacija
    3. Operacija se izvodi u lokalnoj anesteziji čime se izbagava rizik opšte i regionalne anestezije
    4. Odličan estetski efekat
    5. Praktično bezbolan postoperativni oporavak