Vesti

Dispepsija

Dispepsija,  poznata kao loše varenje,  je pojam koji opisuje nelagodnost ili bol u gornjem delu trbuha. To nije bolest. Dispepsija je skup simptoma koji često uključuju nadutost, mučninu i podrigivanja.

Loše varenje je obično uzrokovano želudačnom kiselinom koja dolazi u kontakt s sluznicom digestivnog trakta, koja je vrlo osetljiva, ali pruža snažnu zaštitu sistemu organa za varenje. Želudačna kiselina razgrađuje sluznicu, što uzrokuje iritaciju i upalu, kada se aktiviraju simptomi lošeg varenja.

U većini slučajeva loše varenje je povezano sa ishranom i / ili pićem. Ponekad to može biti uzrokovano infekcijom ili nekim lekovima.
Uobičajeni simptomi dispepsije / probavne smetnje

Podrigivanje, mučnina i osećaj nadutosti, te bol ili nelagodnost u predelu želuca najčešći su simptomi dispepsije.

Većina ljudi sa dispepsijom osećaju bol i nelagodnost u želucu ili grudnom košu. Senzacija u pravilu se pojavljuje ubrzo nakon konzumiranja hrane ili pića. U nekim slučajevima simptomi se mogu pojaviti neko vreme nakon obroka. Neki ljudi osećaju puninu želuca za vreme obroka, čak i ako nisu jeli puno.

Gorušica i dispepsija su dva odvojena pojma. Gorušica  je osećaj pečenja iza grudne kosti, obično nakon jela.

Sledeći simptomi dispepsije su takođe česti:
◾Mučnina
◾Napinjanje
◾Osećaj vrlo jake nadutosti

U vrlo retkim slučajevima    dispepsija može biti simptom raka želuca.

Blage  smetnje u varenju retko treba da budu razlog za zabrinutost. Trebalo bi posetiti svog izabranog lekara ako su smetnje novonastale i traju duže od dve nedelje, a obavezno ako se pojavi:
◾Gubitak apetita ili gubitak težine
◾Povraćanje
◾Crne stolice
◾Žutica (žuta boja očiju i kože)
◾Intezivni bolovi u grudnom košu, koji zrače u vilicu, vrat ili ruke
◾Intezivno znojenje

• Otežano gutanje
  • Krv u stolici

Uzroci dispepsije
Varenje se najčešće odnosi na stil života i ono što jedemo i pijemo. To takođe može biti uzrokovano infekcijom ili drugim faktorima.

Najčešći uzroci dispepsije su:
◾Prevelik unos hrane
◾Prebrzo unosenje hrane bez dovoljno zvakanja
◾Korišćenje veće količine masne hrane
◾Korišćenje jako začinjene hrane
◾Korišćenje previše kofeina
◾Korišćenje previše alkohola
◾Korišćenje previše čokolade i kolača
◾Korišćenje previše gaziranih pića
◾Emocionalne traume
◾Kamenje u žučnoj kesi
◾Gastritis (upala želuca)
◾Želudacni bruh
◾Infekcija, posebno s bakterijama kao Helicobacter pylori
◾Gojaznost – uzrokuje povišenje pritiska unutar stomaka
◾Pancreatitis (upala gušterače)
◾čir na želudcu i dvanaestopalacnom crevu
◾Pušenje
◾Neki lekovi, kao što su antibiotici i NSAID (nesteroidni protiv zapaljenski lekovi)
◾Rak želudca

Kada lekar ne može naći uzrok dispepsije i nema alarmantnih simptoma pacijent može imati funkcionalnu dispepsiju. Dispapsija predstavlja jedan od najčešćih razloga posete gastroenteroplogu.Kada se postavi dijagnoza dispesije potrebno je dopunski uraditi osnovnu laboratoriju, ultrazvucni pregle gornjeg abdomena, i po potrebi gastroskopiju a u slučaju prisutva alaramtnih simptoma obavezna je i gastroskopija.

Lečenje se sastoji najpre u primeni dijetskih mera, izbegavanju pušenja, korišćenja alkohola ,suviše masne hrane, manje a češće obroke.Od lekova se koriste lekovi inhibitori protonske pumpe,koji smanjuju lučenje hlorovodonične kiseline,prokinetike,lekovi koji popravljaju narušen motilitet digestivnog trakta,obavezna eradikacija infekcije helikobakter bakterije.U težim slučajevima mogu pomoći niske doze tricikličnih antidepresiva, te pankreasni enzimi.Najbolje je ako pacijent ipak sve ove mera lečenja i dijagnostike sprovodi sa svojim izabranim lekarom i naravno gastroenterologom.

Dr Dušan Slankamenac

spec.gastroenerohepatolog